
Sprawdź czy możesz skorzystać z nowego projektu Urzędu Patentowego RP „Własność intelektualna w Twojej firmie”!
Kto może skorzystać z usługi w ramach projektu?
Możesz skorzystać z usługi w ramach projektu, jeśli:
- Twoja firma należy do sektora MŚP, czyli jest mikro, małym lub średnim przedsiębiorstwem. [Aby się przekonać, czy spełniasz ten warunek, zapoznaj się z definicją MŚP i skorzystaj z kwalifikatora przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości: Sprawdź.]
- prowadzisz działalność mieszczącą się w obszarze tzw. Krajowych Inteligentnych Specjalizacji (KIS). [Aby dowiedzieć się więcej na temat KIS, czytaj tutaj.]
- wraz z udzielonym dofinansowaniem na usługę nie przekroczysz limitu tzw. pomocy de minimis (o ile korzystałeś ze wsparcia pochodzącego ze środków publicznych). [Dowiedz się więcej, czym jest pomoc de minimis.]
- Twoje przedsiębiorstwo zarejestrowane jest na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Na co można uzyskać dofinansowanie?
Dofinansowanie unijne można uzyskać na pokrycie 90% lub 95% kosztów usługi identyfikacji własności intelektualnej świadczonej w ramach projektu (patrz niżej: Ile wynosi koszt usługi?).
Dlaczego warto?
- Zyskasz wiedzę, jak chronić swoją własność intelektualną, czyli np. logo, tajemnicę przedsiębiorstwa, wynalazki, projekty wzornicze itp.
- Będziesz wiedział, jakie korzyści możesz czerpać z ochrony własności intelektualnej.
- Dowiesz się, jak uzyskać patent, jak korzystać z praw autorskich, jak konstruować umowy z pracownikami, mając na względzie własność intelektualną.
- Zyskasz praktyczną wiedzę, którą będziesz mógł wykorzystać w celu zwiększenia konkurencyjności swojej firmy.
Podobna usługa jest oferowana przez urzędy do spraw własności intelektualnej w wielu krajach UE. Z powodzeniem skorzystało z niej już tysiące firm. I Ty możesz się znaleźć w gronie przedsiębiorców świadomie chroniących swoją własność intelektualną.
Jak złożyć wniosek?
Aby złożyć wniosek wystarczy kliknąć w ten link. Zachęcamy do zapoznania się z instrukcją, gdzie krok po kroku wyjaśniamy pojęcia i wskazujemy, co należy wpisać w odpowiednie rubryki.
Jakie są etapy usługi?
Krok 1 – Składasz wniosek poprzez formularz na stronie internetowej.
Krok 2 – Po weryfikacji Twojego wniosku nasz pracownik kontaktuje się z Tobą. Podpisujesz umowę z Urzędem oraz z Wykonawcą usługi. Opłacasz wkład własny i umawiacie spotkanie (jeśli sobie życzysz, również online) z Wykonawcą usługi.
Krok 3 – Wykonawca dokonuje analizy potencjału własności intelektualnej w Twojej firmie oraz przygotowuje dla Ciebie raport, który przechodzi kontrole jakości w Urzędzie Patentowym RP.
Krok 4 – Spotykasz się ponownie z Wykonawcą, który przedstawia rekomendacje dla Twojej firmy.
Krok 5 – Jeśli chcesz, korzystasz z dalszej pomocy oferowanej przez profesjonalistów bądź programy wsparcia lub działasz od razu, wdrażając rekomendacje!
Co zawiera raport dla przedsiębiorcy?
Na podstawie szczegółowego wywiadu z przedsiębiorcą Wykonawcy przygotowują raport z rekomendacjami. Taki dokument będzie zawierał m.in. analizę stanu obecnej ochrony praw własności intelektualnej w przedsiębiorstwie (np. informacje o wykorzystywanych sposobach ochrony własności intelektualnej; analizę działalności przedsiębiorcy pod kątem wykorzystania narzędzi i sposobów ochrony własności intelektualnej, informacje na temat zidentyfikowanych luk w systemie ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej).W raporcie znajdą się również rekomendacje dalszych działań, np.: rekomendacje w zakresie ochrony własności intelektualnej dla przedsiębiorcy dotyczące konkretnych obszarów funkcjonowania firmy; szacowany koszt implementacji rekomendowanych rozwiązań; propozycje programów dalszego wsparcia publicznego MŚP oferowane przez samorządy, agencje rządowe i odpowiednie instytucje zajmujące się rozdzielaniem środków unijnych.
Pragniemy podkreślić, że raport zawiera informacje, które mają charakter rekomendacji, a decyzja, co do podjęcia konkretnych działań, należy wyłącznie do przedsiębiorcy.
Jaki jest cel projektu?
Jak wykazują badania, polskie przedsiębiorstwa – w porównaniu do pozostałych państw Unii Europejskiej – w niewielkim stopniu korzystają z ochrony przysługujących im praw własności intelektualnej oraz rzadko dostrzegają wymierne korzyści płynące ze świadomej ochrony tych praw.
W związku z tym, celem projektu Urzędu Patentowego RP jest kształtowanie praktycznych umiejętności przedsiębiorców w zakresie wykorzystania ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej oraz uświadomienie ich co do możliwości czerpania korzyści z tej ochrony.
Jakie są planowane efekty projektu?
Spodziewane mierzalne efekty projektu to m.in. nowe:
- zgłoszenia przedmiotów własności przemysłowej;
- udzielone prawa wyłączne na przedmioty własności przemysłowej;
- zawarte umowy licencyjne dotyczące praw własności intelektualnej;
- zawarte umowy w zakresie przeniesienia praw własności intelektualnej;
- wewnętrzne regulacje wdrożone w przedsiębiorstwie w zakresie ochrony i zarządzania własnością intelektualną;
- umowy zawarte z pracownikami przedsiębiorstwa, zawierające klauzule dotyczące własności intelektualnej;
- inne instrumenty jak np. dokonana wycena dóbr niematerialnych i prawnych.
Jaka jest wartość i czas trwania projektu?
Wartość całego projektu wynosi 4 544 020 zł. Projekt w całości finansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, działanie 2.6 „Projekt pozakonkursowy Urzędu Patentowego RP”, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Jaki jest koszt usługi?
Koszt usługi uzależniony jest od oferty złożonej przez Wykonawcę (waha się w przedziale ok. 2-4 tys. zł.), z czego w dofinansowane jest 95% (w przypadku mikro i małych przedsiębiorstw) lub 90% (w przypadku średnich przedsiębiorstw) kosztów usługi.
Jaki jest harmonogram projektu?
Projekt został zaplanowany jako pilotażowy i będzie trwał do końca października 2022 roku lub do wyczerpania środków. Nabór wniosków jest ciągły, jednakże ostatnie wnioski będzie można składać do końca sierpnia 2022 roku.
Źródło: https://uprp.gov.pl/pl/wlasnosc-intelektualna-w-twojej-firmie/o-projekcie