Czy chronić swój wynalazek?

czy chronić swój wynalazek

Czy mój wynalazek wymaga patentu?

Chronić swój wynalazek czy nie, oto jest pytanie. Przyznanie prawa ochronnego na wynalazek czy też uzyskanie świadectw ochronnych na wzory, z pewnością nie jest koniecznością, aby rozpocząć wdrożenie swojego pomysłu, produkcję, sprzedaż.

Są pewne powody aby jednak chronić swój wynalazek , które dla niektórych mogą być bardzo istotne, aby dokonać ochrony własności intelektualnej. Niektóre z nich są dość nieracjonalne, ale przed podjęciem decyzji, czy nie warto się nad tym przynajmniej zastanowić, przeanalizujmy kilka pytań?

Czy w ogóle dokonać ochrony wynalazku, pomysłu?

  1.  Ktoś mi doradził że tak lepiej.

    Słyszałem/łam że tak trzeba, że tak lepiej, po prostu tak się robi  –   zawsze to jakiś powód, ale z pewnością warto się zastanowić w jaki sposób tego dokonać, jaką przyjąć strategię ochrony, jak właściwie opisać swój wynalazek, pomysł, a może jest sposób by nie ponosić tych kosztów a mieć ochronę?

  2.  Ponieważ wszyscy tak robią.

    W niektórych środowiskach może wyniknąć takie przekonanie, że każde nasze osiągnięcie wieńczące wieloletni nieraz trud, trzeba zgłosić do ochrony. Oczywiście jeśli jest ku temu powód z pewnością racja, jednak czy wynalazek ten znajdzie kiedyś zastosowanie? Przecież wiele podobnych ląduje w szufladzie i nigdy nie ujrzą światła dziennego. Tak, ale nie mój, bo mój jest innowacyjny. 🙂

  3. Zabezpieczenie przed kradzieżą, kopiowaniem naszego pomysłu.

    Prawie każdy wynalazca, który ukończy swój genialny projekt pomyśli, co zrobić żeby teraz nikt mi go nie ukradł, jak zaprezentować pomysł światu, żeby nikt go nie skopiował. Po uzyskaniu ochrony patentowej czy świadectwa ochronnego wzoru, wręcz chcemy kogoś „dopaść” kto importuje, czy produkuje identyczne wyroby, ponieważ należy nam się odszkodowanie za naruszenie ochrony.

  4. Ograniczenie konkurencji a nawet monopolizacja rynku.

    Wprowadzając swój produkt na rynek, przedsiębiorca ma zamiar sprzedawać go w jak największej ilości. Konkurencja może szybko wykorzystać czas i środki poniesione przez nas na wprowadzenie produktu i zrobi to być może szybciej. Jednak gdy mamy ochronę produktu, jesteśmy zabezpieczeni przed takim działaniem, chyba że konkurencja wdroży takie zmiany w skopiowanym rozwiązaniu i nie jesteśmy w stanie tego podważyć. Gdy odpowiednio przygotujemy strategię firmy, produktu, jesteśmy w stanie nawet doprowadzić do monopolizacji w danej dziedzinie.

  5.  Utrzymanie przewagi czy udziału w rynku.

    Dużym atutem zastrzeżonego i chronionego pomysłu jest jego powszechne zastosowanie, które daje duże powodzenie w sprzedaży i możliwość osiągnięcia przewagi rynkowej przez dłuższy czas. Istotne aby wszystkie istotne cechy podlegające ochronie na dłużej zabezpieczały nas przed konkurencją, która prędzej czy później coś wymyśli.

  6.  Podniesienie wartości przedsiębiorstwa, wyceny spółki.

    Własność intelektualna, zarówno w formie patentu czy świadectwa ochronnego, jest dużą wartością przedsiębiorstwa, zwłaszcza jeśli produkt podlegający tej ochronie ma kluczowy udział w przychodach przedsiębiorstwa, przez co stanowi dużą wartość, a to z kolei wpływa na wycenę wartości przedsiębiorstwa, spółki, akcji czy udziałów. Przedsiębiorstwo może powiększać swoją wartość o kolejne patenty, nabywając je lub tworząc samemu, budując wartość firmy również w celu jej sprzedaży, co znacząco może podnieść jego cenę zbycia.

  7.  Generowanie dodatkowych przychodów z tytułu udzielania licencji.

    Mam swój pomysł i teraz co dalej, jak chronić swój wynalazek, pomysł? Sprzedać czy może znaleźć kogoś kto weźmie mnie na wspólnika? Czasem nasze oczekiwania są zbyt wysokie, nikt nie chce zapłacić 1 mln złotych aby nabyć nasz pomysł, ale gdyby znalazło się dziesięciu którzy chcą zapłacić 100 tys rocznie, czy nie byłoby to lepsze rozwiązanie, a może mniejsza kwota ale biorąc pod uwagę upływ czasu czy nie jest to bardziej korzystne? Rozważmy wtedy licencjonowanie, z tantiem można żyć, a jeśli to potrwa dłużej, skorzystamy dużo więcej. Pewnie jeszcze mamy w zanadrzu kolejne pomysły dla tych firm, czy rozwój obecnych, a to kolejne profity. A więc jeśli nie mamy zbyt dużo czasu na oczekiwanie latami na inwestora z dużym kapitałem, warto rozważyć mniejszych inwestorów w formie licencjonowania.

  8.  Aby wzmocnić zaangażowanie inwestorów spółki.

    Zwykle wychodząc z ofertą do potencjalnego Inwestora przekonujemy go tabelkami, zawierającymi liczby , wskaźniki czy też zestawieniem wartości majątku. Jednak chcąc wzmocnić zainteresowanie inwestorów lub zwiększyć ich zaangażowanie, możemy wzmocnić wiarygodność produktu poprzez argument w postaci dokumentu ochronnego własności intelektualnej.

  9.  W celu podniesienia wiarygodności biznesowej i działań marketingowych.

    Postrzeganie przez potencjalnych klientów produktu, posiadającego patent jest pełniejsze, powoduje większe zaufanie do produktu, producenta i technologii, a wiarygodność przekłada się na przychody. Wielokrotnie reklamowane produkty są wspierane przez różne aprobaty, świadectwa, opinie, które oczywiście mają duży wpływ na wybór danego produktu, jednak udokumentowanie produktu dokumentem czy numerem patentowym, daje klientowi poczucie oryginalności produktu, a jednocześnie wskazanie że wszystkie inne nie są oryginalne

  10.  Chcę chronić swój wynalazek dla własnego kaprysu.

    Tu ciężko o argumenty, mam kaprys aby chronić swój wynalazek bo wierzę że sprzedam go za miliony.

  11.   Aby nie naruszyć innych patentów.

    Niestety jest to nie do końca słuszne stwierdzenie. Są przypadki że posiadanie patentu nie daje prawa do wprowadzenia go do obrotu.

PARTNER